"Jadilah wanita umpama bunga dalam Kaca, tidak mudah didekati, hanya mereka yang benar-benar mampu dapat menyentuhnya."

Friday, September 23, 2011

:: macam tak pernah makan ::

situasi pertama di salah sebuah rumah terbuka yang ada...

ade seorang pak cik di bantu anaknya tengah bakar sate...ade berpuluh manusia tengah beratur untuk mendapatkan sate yang tengah dibakar.....tibe-tibe................

mak cik (tetamu rumah terbuka) : (buke bekas tempat sate yang belum di masak dan ambik 20 cucuk sate) dik,tak payah la bakar sate ni..acik bawak balik je bakar kat rumah...
adik pembakar sate : tak boleh cam tu cik..cik kene beratur sy masakkan..makan sama-sama..orang lain pun beratur juga..
mak cik (tetamu rumah terbuka): kesian kat mak cik dik..mak cik teringin nak makan..tak pe makcik msk kat rumh je..

dalam hati...biar betul mak cik ni..kempunan ke ape...orang lain beratur panjang untuk dapatkan sate tersebut..dia senang-senang je ambik yang mentah dan bawa pulang..diikuti plak kawan-kawan yang lain..adeh...kalau da masak tu lain citer plaknya...

situasi kedua rumah terbuka lain..

seorang ibu : adik,ambik banyak-banyak tau lauk tu..nanti kongsi dengan emak..x habis kite bawak balik
adik : (ambik semua lauk pauk kat citu..siap x muat tangan..)

lepas tu mereke makan dengan lahapnnye 2 beranak tersebut...bila da kenyang dengan makanan tak habis mereka pergi dengan macam tu je..dengan makanan yang siap tak berusik ade lagi...
kesian tetamu yang lain tak dapat menjamu makanan sebab da habis..


ni salah satu situasi yang sering kali aku tengok bila aku berada di rumah terbuka yang besar-besar..yang ada orang ramai..kadang-kadang terfikir juga..kenapa mesti nak berebut-rebut makanan yang banyak tu..takut habis ke?rasanya kalau sorang ambik cukup-cukup dan tak tamak pasti semua orang akan merasa..ni kalau ambik makanan tu macam tak pernah makan.penuh pinggan ambik pinggan lain lagi...padahal makanan yang disediakan tu selalu kita akan jumpa dimana-mana sahaja..cume beza free dan berbayar je...

lepas da makan tengok pembaziran timbul..banyak makanan tak habis..ambik ikut nafsu memang cam tu...dan kadang-kadang ambik banyak-banyak siap bawa bekal ..bungkus bawa balik...aduhai... kadang-kadang perasaan malu tu ada pada kita plak..kenapa mesti nak macam tu..nama pun rumah terbuka jadi makan kat situ lah...macam tak pernah makan..



orang kata makan ingat orang belakang....
sekadar bingkisan untuk ingatkan diri sendiri juge...walaupun tengok pada orang lain..ingat supaya jangan buat macam tu...
da la...

2 comments:

Kancil 8349 said...

nafsu makan memang macam tu...tapi ndak malu pun...hahaha...biasalah orang kalau dapat makan free...tapi tulah pula kesannya...ndak habis makan...membazir je

LydSunshine said...

Memang perangai tak bertamadun. Yg part bawak balik tu la paling tak tahan. Then makan tak habis tu dah la 1 membazir. Pastu kalo kita yg tuan rumahnya, pasti akan rasa sgt hancur hati sbb beli dgn duit. Tetiba buang2 je. Sbb tu ada sesetengah hotel atau restoren yg buat buffet, akan kenakan bayaran ikut timbang kalau makan tak habis.

There was an error in this gadget

mai-mai tukar link