"Jadilah wanita umpama bunga dalam Kaca, tidak mudah didekati, hanya mereka yang benar-benar mampu dapat menyentuhnya."

Saturday, February 19, 2011

:: BIBI AISHA::

siapa milik nama ni..cam x penah dengar je..hebat sangat ke beliau ni...erm....

nak tahu siape pemiliknye........

BIBI AISHA

erm beliau ni x de separuh dari hidung nyer..
nak tahu kenape....

jom baca ni...

Bibi Aisha mudah melemparkan senyuman ketika bersama berjuta-juta orang lain di kota NEW YORK menaiki kereta api bawah tanah.
gadis muka depan majalah Time yang hidungnya dipotong pleh suamin,seorang Taliban yang kejam,kini meruskan kehidupannya di 'Big Apple'.Kisah beliau yang melambangkan ketabahan wanita memang menakjubkan.
Ia hasil kemurahan hati rakyat Amerika Syarikat dan keajaiban pembedahan gadis 20 tahun itu menghadapi masa depan lebih cerah.
Pada usia 18 tahun,hidung dan telinga Aisha dipotong suaminya sebagai hukuman cuba melarikan diri daripada perkahwinan mereka yang diatur ,sebelum diheret ke kawasan pergunungan untuk mati.
Hakikatnya beliau terselamat dan Ogos lalu mendapat perhatian di seluruh dunia selepas foto wajahnya yang cacat muncul pada muka depan majalh Time Ogos lalu dengan tajuk 'WHAT HAPPENS WHEN WE LEAVE AFGHANISTAN'(apa yang berlaku apabila kita tinggalkan Afghanistan)
Selepas ditawarkan perlindungan oleh badan kebajikan,Aisha kini tinggal di Amerika sejak Ogos tahun lalau.
Dipasang dengan hidung palsu dan memakai jeans biru lusuh serta jaket,wanita muda itu kini dapat menyesuaikan diri dengan suasana barunya,sebuah pangsapuri yang dikongsi di sini dan di beri penjagaan kerap oleh doktor dan ahli terapi.
Beliau ketika ini membuat barang perhiasan bermanik yang diharapkan dapat dijual untuk meneruskan kehidupan.
Gadis itu,yang buta huruf ketika meninggalkan Afghanista kini belajar bahasa Inggeris sebagai persedian mendapat pendidikan penuh dan melupakan masa lalunya.
Apabila Aisha berusia 12 tahun,bapanya berjanji untuk mengahwinkan dengan seorang pejuang Taliban bagi membayar hutang.Dia diserahkan kepada keluarga suaminya yang mendera dan memaksanya tidur dalam kandang bersama haiwan.
Apabila dia cuba lari,dia ditahan dan sebagai hukuman ,hidung dan telinganya dipotong oleh suaminya sementara bapa mentuanya mengacu sepucuk senapang di kepalanya.
"Apabila mereka memotong hidung dan telinga,saya pengsan.Pada tengah malam saya berasa ada air sejuk dalam hidung saya.Saya membuka mata dan malah saya tidak dapat melihat kerana dipenuhi darah"katanya.
Ditinggalkan di pergunugan,dia merangkak ke rumah datukanya dan bapanya membawanya ke sebuah kemudahan perubatan Amerika di mana anggota medik merwatnay selama 10 minggu .-agensi

wanita yang tabah



 selepas pembedahan..lawa kan..

































































































        































































































No comments:

mai-mai tukar link